Det är ganska tråkigt att ha en ful och smutsig bil. Ännu värre om den låter konstigt när man kör eller har en tendens att hacka när man kör över hundra. För att undkomma sådana här och allvarligare problem gäller det att vårda bilen. Den behöver tas hand om. Här har du grundreglerna. 

Besiktningen

Efter varje besiktning kan du gå igenom protokollet och titta. Klarar du dig med bara några anmärkning som inte fällde dig kan det ändå vara smart att åtgärda dem. Dessa fel kan vara små, därför behöver inte besiktningsmannen be dig att åtgärda dem innan du får godkänt. Men små fel har en tendens att växa om man inte gör någonting åt det.

Känner du att körningen är annorlunda även fast den gått igenom besiktningen ska du inte vänta tills nästa år. Vad som helst kan hända mellan besiktningar och om en bil börjar bete sig konstigt ska man genast undersöka saken.

Ren och snygg

En ren och snygg bil är roligare att köra. Tvätta bilen när du ser att den blir skitig. Vänta inte för länge för damm och vägsalt äter sig in i lacken och kan förstöra den. Lacken tappar sin glans och då återstår bara omlackering. Ta gärna en helg innan sommaren och vaxa bilen. Det är en lång process med flera steg men du sparar in mycket pengar om du lär dig att göra det själv. Har bilen attackeras av rost kan du skicka in den på verkstad och få det mesta åtgärdat. En rostig bil kan bli en farlig bil om det är fel delar som håller på att rosta. Är den begagnad och över tio år får man räkna med rostfläckar men det finns medel man kan använda som stoppar spridningen och som täcker över de fula fläckarna.